معرفی مزدابSAF

متن عاشقانه SAF , عکس باحال , عکس جدید , عکس سعید فریدون , عکس خفن , بدو عکس , متن اهنگsaf , عکس , عکس جالب , عکس بروز , عکس خنده دار , عکس طنز , عکس منظره , عکس دیدنی , پیام تسلیت ,

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 190
بازدید هفته : 196
بازدید ماه : 299
بازدید کل : 5803
تعداد مطالب : 214
تعداد نظرات : 123
تعداد آنلاین : 1



Saeid Alizade

‎Create Your Badge‎ href="http://cooltext.com">MAZDAB.IR
SAF LOVE رنگ کینگ

استخاره آنلاین با قرآن کریم
استخاره آنلاین با قرآن کریم



کد موزیک



مرجع کد آهنگ برای وبلاگ

کد همین آهنگ


فور یو چت


RSS

باحال ترینها در مزداب
باحال ترینهافقط در مزداب

جمعه 3 خرداد 1387

معرفی مزدابSAF

                    

 

       روستای مزداب، روستایی است در دهستان القورات از توابع بخش

 

                    مرکزی شهرستان بیرجند، واقع در استان خراسان جنوبی که بر اساس سرشماری

                             سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران، جمعیت آن بالغ بر ۵۴۸ نفر بوده است

              

                                 مختصات: ‏۳۷″ ۲۲′ ۵۹°شرقی ‏۴۲″ ۱۴′ ۳۳°شمالی

 روستای مزداب، امروزه یکی از روستاهای بخش مرکزی دهستان شاخنات در  شمال شرقی بیرجند است که 73 کیلومتر با این شهر  فاصله  دارد. همسایگان شمالی این روستا، دو روستای گازار و مهمویی هستند، همسایه ی شمال غربی آن آرین-شهر(سِده ی سابق)  است و در مغرب آن روستای اسو قرار دارد.

وجه تسمیه ی مزداب

واژه ی مزداب که در محل و بیرجند، (mazdow) مزدو  تلفظ می شود از دو جزء ترکیب شده است: (مزد) و(آب).  جزء دوم این واژه ی مرکب، یعنی (آب)، روشن است و نیازی به شرح و بسط ندارد؛ جزء نخست آن یعنی (مزد) کوتاه شده ی واژه ی اوستایی مزدا(Mazda) است. یعنی جزء دوم نام اهورا مزدا که گاه به جای اهورا مزدا و به همان معنی به کار می رفته و می رود. پیداست که قنات و کاریز این روستا زمانی حفر شده و این ده هنگامی آباد گردیده که مردم آنجا مزداپرست بوده اند و آب قنات را ایزدی می دانسته  و دهشی خدایی می شمرده اند و یا احیاناً نام ایجاد کننده ی آن (مزدا) بوده است(مانند هرمزد، هرمزد و

...). 

 

 

آثار باستانی روستای مزداب

از جمله آثار باستانی این روستا، به این موارد می توان اشاره کرد:
1- 
قلعه ی مزداب پایین که یکی از قلعه-های مهم اسماعیلی نشین در روزگاران گذشته بوده که اکنون اثری از آن برجا نمانده است.
2- 
قلعه ی تِکلَس( تک قلعه) که در آنجا قبرستانی قدیمی متعلق به دوران اسلامی  دیده می شود. اما باز هم بدبختانه تنها سنگلاخی از آن بر جا مانده است.
3- 
سر پَل قَلاوُرخانه(قراول خانه) که در زمان قدیم افراد مسلحی در آن به سر می برده از روستا در برابر یورش اقوام مهاجمی چون افغان ها محافظت می کرده اند.
4- 
گُدار چلّه که به گفته ی مردمان روستا، 40 دختر که از ترس دشمنان خود گریخته اند در آنجا به زمین فرورفته-اند.
5- 
قلعه ی کلاتِ نو که به گفته ی مردمان مزداب، در آن انگاره های یک برج دیده بانی دیده می شود. در روبروی این قلعه قبری بوده است که به خاطر قرار نگرفتن آن در جهت قبله، مردمان روستا آن را قبر گبر نامیده اند اما اکنون به سبب استفاده ی کشاورزان از کشتزارهای کلات نو جای این قبر مشخص نیست.
6- 
قلعه ی آبیشک که باز هم از آن اثری نمانده است.
بناهای دیگر روستاهای مزداب
 
از بناهای دیگر روستای مزداب می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1-
مسجد که آن را یکی از اسماعیلیان روستا به نام کربلایی عباسِ برات حدوداً 100 سال پیش بنا کرده و بعدها به دستور آیت ا... میلانی بازسازی شده است.
 2-
خانقاه(جماعت خانه) اسماعیلیان روستا همزمان با اجرای برنامه ی خانه سازی آقاخان چهارم، شاه کریم الحسینی، امام چهل و نهم اسماعیلیان نزاری  در سال 1339 خورشیدی به همت نماینده ی ایشان در ایران، احداث شده است.
 3-
مدرسه که احداث آن نیز همزمان با احداث خانقاه توسط همان مرحوم صورت گرفته است.
 4-
حمام.
 5-
شرکت تعاونی مصرف محلی که در آنجا نفت هم فروخته می شود.
 6-
ساختمان مخابرات و پست بانک.
 7-
خانه ی بهداشت.
ویژگی های طبیعی
روستای مزداب مانند دیگر روستاهای این منطقه کشتزارهایی دارد که از آن جمله می توان از این موارد نام برد:
1-
خاجالی(خواجه علی)؛
 2-
مزدو پایین؛ 
3-
چشمه ی  پایین؛
 4-
مزدو بالا که خود روستاست؛
 5-
تِگلَس؛ 
6-
کلاتِ نو؛
7-
آبیشک؛
 8-
خورو؛
 9-
بَندو(بندان)؛
 10-
دره که در آن چشمه ی آب شیرینی وجود دارد و کمی بالاتر از این چشمه انگاره هایی از خانه-هایی قدیمی دیده می شود که به باور مردمان مزداب، در زمان گذشته مسکن اقوامی بوده  که هم اکنون روایتی هم درباره ی آن ها در میان مردمان روستا رایج است؛
 11-
چشمه فِرِزگی؛
 12-
تَنگَلِ مَد مَسَن(محمد حسن)؛
 13-
تَنگَلِ قالِ عقاب.

14-کوه کفتارو.

ویژگی های اقتصادی
مردمان این روستا از امکاناتی چون جاده ی آسفالته، وسیله ی رفت و آمد، برق، تلفن، مخابرات، پست بانک برخوردارند ولیکن در زمینه ی لوله کشی آب تصفیه شده به تازه انجام گرفته است

محصول زعفران این ده در روزگاران گذشته شهرتی داشته ، اما امروزه زرشک جای آن را گرفته است. از دیگر محصولات این روستا می توان  از گندم، جو، انگور، عنّاب، سنجد، بادام، زردآلو، آلوی بخارا، اَمرود(گلابی) و توت نام برد. اما به دلیل بروز خشکسالی های پی در پی و همچنین کشت بی رویه ی زرشک، بیشتر درختان میوه خشک شده اند.
خانواده های زیادی بخش اصلی خانه ی خود را در آبان ماه به خشک کردن زرشک اختصاص داده اند. خوشه های زرشک به در و دیوار خانه آویزان شده تا خشک شود. این خوشه-های قرمز زرشک باید روی دیوارها بماند تا کاملاً خشک شده به بازار مصرف عرضه شود.  این خانواده ها محصول زرشک خانواده-های دیگر را نیز خریداری کرده پس از تمیز کردن آن در دستگاه های مخصوص برای فروش به شهر تهران می آورند. هم اکنون قالی بافی، علاوه بر کشاورزی و رمه داری، یکی از منابع کسب درآمد مردمان روستاست.
متأسفانه این روستا نیز با مشکل مهاجرت روبرو شده است، چنانچه بسیاری از مردمان روستا که برای ادامه دادن تحصیلات یا پیدا کردن کار یا به سبب زناشویی با مردمان شهرها و روستاهای دیگر به شهرهایی چون بیرجند، مشهد، زاهدان، تهران رفته اند، تنها در روزهای نوروز و تعطیلات دیگر به این روستا می روند تا حال و هوایی تازه کنند و به خویشان خود نیز سر بزنند. از پیامدهای این مهاجرت، برقرار کردن ازدواج با اهالی روستاهای نیشابور مانند دیزباد و قاسم آباد و روستاهای قائن مانند خشک است.

ویژگی های فرهنگی
اسماعیلی مذهبان مزداب از جمله متحصلین علم حتی تا سطوح عالی دانشگاهی هستند. اکثر قریب به اتفاق آنان به فرمان امام چهل و هشتم خویش، سلطان محمدشاه و نیز امام چهل ونهم و کنونی خویش، شاه کریم الحسینی عمل کرده فرزندان و به ویژه دختران خود را به فراگیری تحصیلات دانشگاهی تشویق می کنند به طوری که هم اکنون بسیاری از دانشجویان سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد، مهندسان، پزشکان و معلمان مزدابی الاصل را در شهرهایی چون بیرجند، مشهد، زاهدان، تهران و... می بینیم

 

 

.

آیین های باستانی و مذهبی
از جمله آیین های باستانی و مذهبی این روستا به این موارد می توان اشاره کرد:
1-جشن نوروز که در روزگار گذشته با جشن و شادی و بزن و بکوب بیشتری همراه بوده است 

 2-جشن سَده که در روز دهم بهمن برپا می شده است و مردم مراسمی به نام سده دونی داشته اند، کماج می پخته سنجد و خرما بخش می کرده اند. هنوز ابیات عنصری بلخی شاعر دربار محمود غزنوی ورد زبان مردمان روستاست:

سده جشن ملوک نامدارست        ز افریدون و از جم یادگارست...
گر از فصل زمستانست بهمن   چرا امشب جهان چون لاله زارست.
3-در شب بَرات که همان شب پانزدهم ماه شعبان است، مردمان روستا و حتی بیشتر مزدابیان ساکن در شهرها و روستاهای دور و نزدیک در قبرستان روستا گرد هم می-آیند، کیک، کلوچه، خرما و شکلات بخش کرده برای شادی ارواح اقوام درگذشته ی خود، فاتحه و اخلاص می خوانند. در چند سال پیش قبرستان روستا به سبب چراغ هایی که مردمان روستا با خود به آنجا می-آوردند نورانی می شد.

 4-آیین  سوگواری برای مردگان که در طی آن مجالس  ختمی در شب های اول، سوم، هفتم، چهلم و سالگرد مردگان برگزار می شود. از جمله خرافات رایج در میان مردمان روستا آن است که برای احترام به ارواح درگذشتگان خود تا یک سال در هیچ یک از مجلس های نامزدی، عقد و عروسی نباید شرکت کنند.

 5-اعیاد اسلامی ای چون عید فطر، عید قربان، سال-روز میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) و امامان شیعه(ع) و آیین های سوگواری درگذشت امامان و بخصوص امام حسین(ع) همانند جاهای دیگر برپا می شده و می شود

 نویسنده اصلی متن:رحیم غلامی         ویرایشگر :سعید علیزاده با اندکی تحریف(طبق خواسته تعدادی ازدوستان)

                 باتشکر از وبلاگ دیزباد وطن ماست و مزدابیهای مقیم زاهدان

با تشکر از تمامی دوستانی که منو مورد لطفشون قرار میدن و به اینجالب و سایت مزداب(سایت خودتون)سر میزنین  یه خواسته کوچولو: داداش و ابجی های گلم خواهش میکنم از هر نوع تفرقه دوری کنین ما همه مون انسانیم مسلمان مسیحی زرتشت اسماعیلی و اثنی عشری همه زیر پرچم خداییم وقتی برتریم که اون از ما راضی باشه و خدا تو سوره بقره گفته از نفاق و تفرقه متنفره امیدوارم خدا از همه مون راضی باشه و من الله توفیق

سعید علیزاده(فرزند کوچک مزداب)



نظرات شما عزیزان:

رحیم
ساعت17:41---11 فروردين 1394
کد مطلب: 42617
اخبار استان
اخبار شهرستانها
بیرجند
اجتماعی
تاریخ انتشار: 1393/12/20 - 01:21
دهیار روستاهای مزداب، نقنج و آسو:
کم آب شدن قنات، فلزی بودن خط انتقال آب و نبود روحانی در خانه عالم از مهم‌ترین مشکلات این روستاها است

دهیار روستاهای نقنج، آسو و مزداب گفت: کم آب شدن قنات، فلزی بودن خط انتقال آب و نبود روحانی در خانه عالم از مهم‌ترین مشکلات این روستاها است.
به گزارش خبرنگار خاورستان، محمدی، دهیار روستای نقنج، آسو و مزداب در مراسم دهگردشی جمعی از مسئولین از این روستاها اظهار کرد: با عنایت به وجود خشکسالی ها طی چند سال اخیر، اکثر قنات های روستاهای مذکور با مشکل کم آبی مواجه گردیده اند که می بایست جهت امر مهم کشاورزی روستاها، چاره ای اندیشیده شود.
وی با بیان این که به لحاظ کوهستانی بودن منطقه، امکان حفر چاه فاضلاب وجود ندارد، افزود: اهالی این روستاها در رابطه با این موضوع، با مشکلات زیادی مواجه هستند و از طرفی دیگر آماده مشارکت جهت انتقال فاضلاب به این روستا هستند.
دهیارروستاهای نقنج، آسو و مزداب یادآور شد: در روستای نقنج، قطعی آب در فصل بهار و تابستان به وفور دیده می شود و اهالی روستا با مشکلات زیادی در این زمینه، دست و پنجه نرم می کنند.
محمدی اضافه کرد: خط انتقال آب شرب روستا فلزی بوده و در صورت ماندن آب در لوله، به همراه آب زنگ آهن نیز در آن دیده می شود که می بایست خط انتقال آب روستا تعویض شود.
وی روستای نقنج را طبق آخرین سرشماری، دارای 121 خانوار و 363 نفر جمعیت دانسته و بیان کرد: این روستا فاقد دفتر ICT روستایی و پست بانک است و طبق پیگیری های انجام شده، کد دفتر پست بانک اخذ شده اما متاسفانه تاکنون راه اندازی نشده است.
دهیارروستاهای نقنج، آسو و مزداب در رابطه با روستای آسو نیز گفت :این روستا در 74 کیلومتری شمال شرق شهرستان بیرجند واقع شده و دارای 183 خانوار و 589 نفر جمعیت است.
محمدی در بحث مشکلات این روستا یادآور شد: خانه عالم در این روستا و روستای مزداب احداث شده ولی روحانی مستقر وجود ندارد.
وی تخصیص اعتبار جهت ادامه سنگفرش در بافت قدیم روستا، ایمن سازی جاده آسفالته روستا از دو راهی خنگ به طرف روستا، تامین فضای ورزشی مناسب، راه اندازی شبکه های دیجیتال سیما،گاز رسانی به روستا و غیره را از مهمترین خواسته های مردم عنوان کرد.
دهیار روستاهای نقنج، آسو و مزداب در رابطه با روستای مزداب نیز گفت: تعدادی از موارد عنوان شده، خواسته مردم این روستا نیز به حساب می آید.
محمدی اضافه کرد: با توجه به نزدیکی روستای مزداب به خط انتقال گاز طبیعی، درخواست بنده از مسئولین آن است که در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود.
وی الحاق قسمتی از غرب روستا به طرح هادی به منظور احداث مسکن را یکی دیگر از درخواست های مردم در این زمینه عنوان کرد.
صفوی، رئیس آب و فاضلاب روستایی در این مراسم بیان کرد: در بحث آبرسانی سیار، در سال جاری به تعداد 92 روستای استان، کار آبرسانی انجام شده است.
وی تعداد جمعیت روستاهای استان که در سال 93 به آن ها آبرسانی صورت پذیرفته را بین 10 تا 200 خانوار عنوان کرد و اظهار داشت: در سال جاری، ماهیانه به طور متوسط حجم آب رسانده شده به روستاها، 4 هزار و 500 کیلومتر بوده است.
رئیس آبفای روستایی بیرجند کار آبرسانی به روستاها را با تعداد 5 تانکر و با کمک بسیج سازندگی عنوان کرد و یادآورشد: بسته به جمعیت روستاها، به طور متوسط آبرسانی برای هر خانواده در ماه، 50 لیتر آب بوده است.
منبع: havarestan.ir/news/42617


از مزداب
ساعت18:01---29 بهمن 1393
عین روز معلوم که همش دروغه

رحیم
ساعت19:10---13 بهمن 1393
قنات مزداب، بیرجند
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قنات مزداب
کشور ایران
استان خراسان جنوبی
شهرستان بیرجند
بخش مرکزی
روستا مزداب
مشخصات فنی
طول ۳۰۰۰ متر
عمق مادر چاه ۱۵ متر
تعداد میلهٔ چاه ۶۰
دبی ۷ لیتر بر ثانیه
مزداب قناتی است که در روستای مزداب از توابع بخش مرکزی، شهرستان بیرجند در استان خراسان جنوبی قرار دارد.

مشخصات قنات[ویرایش]
طول این قنات ۳۰۰۰ متر است، تعداد ۶۰ میله چاه دارد و عمق مادرچاه این قنات ۱۵ متر می‌باشد. دبی این قنات ۷ لیتر بر ثانیه است.

تعداد مالکان این قنات ۶۰ نفر می‌باشد و اراضی تحت کشت این قنات ۱۴ هکتار می‌باشد.[۱]
پاسخ:مچکرم


مزدابی
ساعت10:52---9 بهمن 1393
دیدی کرم از خودته و میخوای همه رو به جون هم بندازی . میدونم این پیام رو هم مثل قبی ها نمیگذاری . ایراد نداره فقط امیدوارم دست از این کارهات برداری

پاسخ:خخخخ جالبه خندیدم اخه من که حتی نظرات توهین امیزم گذاشتم که ثابت کنم ی طرفه قضاوت نمیکنم ولی به طور کلی ممنون از انتقادت
پاسخ:
پاسخ:البته همه قصدمو میدونن همیشه سعی کردم اتحاد ایجاد کنم من اصلا ب دین و مذهب افراد کار ندارم دوست سنی دارم شیعه اسماعیلی دارم زرتشت دارم و حتی ارمنی دارم ب لطف خدا همشون میدونن اخلاقمو خیلی وقتا راجب ادیانشون تحقیق کردم و خداروشکر پیرو مهدویتم(اتحاد) ن اسلام داعشی و افراطی


مزدابی
ساعت20:03---5 بهمن 1393
اقای علیزاده به نظر من یکی از افرادی که باعث تفرقه میان مردم روستای مزداب میشه جنابعالی هستید به خاطر اینکه نشان بدید چقدر سایتتون بازدید کننده داره نظرات قبلی رو پاک نمیکنید . به نظر من بهتره پیامهایی که مال چند سال قبل هست رو پاک کنید .البته اگه قصدتون همانی نیست که من گفتم
پاسخ:خخخ حرفایی میزنین ها اصن تو خوبی دوست عزیز دلیلی نمیبینم نظرات رو پاک کنم حتی اونایی که بهم توهین میکنن خداروشکر خدا ب همه عقل داده که قضاوت کنن


reza baratzadeh
ساعت20:36---24 دی 1393
باسلام خدمت دوستان عزیز.لطفابجای تفرقه اندازی به فکرپیشرفت روستا ومردم عزیزش باشین.درضمن چراهمه مشکلات روستارومیگن ولی هیچ کس راه حلی برای رفع مشکلات موجودپیشنهادنمیکنه وقدمی برنمیداره؟ ممنون ازهمتون موفق باشین
پاسخ:سلام ممنون دقیقا همینطوره


ازمزداب
ساعت18:38---23 دی 1393
اقای غلامی کوتاه بیا لطفا

مهدی مهرانی نیا
ساعت22:52---9 دی 1393
دوستت دارم سعید جان دوست دار همیشگی مهدی از گناباد
پاسخ:لطف شما بی انتهاست <3 :*


ر غلامی
ساعت20:16---7 دی 1393
به نام آنکه دارای جهان است
زنده یاد دکتر محمد فاروق فرقانی، در کتاب تاریخ اسماعیلیه قهستان، می نوسید:«قلعه دختر در جنوب طبس مسینا و در زیر پای دهکده قدیمی گاویچ قرار دارد. با توجه به داستانهای محلی، سپاه مغول پس از فتح هرات، قصد گذر از این منطقه و تصرف طبس مسینا و مومن آباد و شمال آن را داشته است. فداییان اسماعیلی مسقر در قلعه از ورود آنها جلویگری می نمایند، ولی پس از نبردی سخت کلیه فداییان به شهادت می رسند. فرمانده فداییان قلعه به نام شاه ولی با افرادش که مخالف تسلیم در مقابل مغول بودند خود را همچون جانبازان و سرداران کربلا می انگاشتند و سعی داشتند که حماسه کربلا را زنده کنند و این ناحیه را هنوز هم کربلای گاویچ می دانند و به یاد بود شهیدان در این رزمگاه میله ای از سنگ بر پاست که به نام میله شهیدان معروف است و مردم محل هنوز هم از انفاس قدسی آنان مدد می طلبند.»
شادروان محمد فاروق فرقانی، در کتاب تاریخ اسماعیلیه قهستان می نویسد: «اسماعیلیان همانند سایر مردم قهستان در ایام محرم به عزاداری می پردازند و در روزهای نهم و دهم و یازدهم محرم با گندمی که از مردم جمع کرده اند خرج یا غذا می دهند. این مراسم در دوره مراد میرزا با کوشش بیشتری انجام می گرفته است و برای مجالس روضه خوانی، وعاظی از سایر نقاط به سده می آوردند و مجالس ذکر مصیبت حضرت سید الشهداء را بر پا می داشتند و در عاشورا در سده تعزیه خوانان به اجرای مراسم تعزیه یا به اصطلاح محلی شبیه خوانی می پرداختند.ولی حال فقط مجالس روضه خوانی برقرار است.»
و اما درباره روستای مزداب که از جمله روستاهای قهستان سابق (خراسان جنوبی کنونی) است می توان گفت که در روزهای نهم و دهم محرم، اعضای جماعت اسماعیلی این روستا، جه ساکنان در روستا و چه کسانی که به شهرهای دور و نزدیک مهاجرت کرده اند، در جماعتخانه این روستا گرد هم می آیند و از غذاهای تهیه شده از گوسفندانی که بدین مناسبت ذبح شده انست در سه نوبت در همان محل تناول می کنند. البته هر نفری از این جماعت می تواند با اهدای مبالغی پول در این خرج یا غذا دادن سهیم شود این مراسم همراه است با ذکر مصیبت امام حسین (ع) از یکی از کتابهایی که در این باره موجود هستند، خواندن جند قصیده و فاتحه خوانی برای ارواح درگذشتگان از قدیم الایام تا زمان حاضر. این مقاله را بیتی از شاعر اسماعیلی قهستان در قرن یازدهم، محمودعلی مسکی مؤمن آبادی به پایان می رسانم:
حسین است پیشوای دین، به دشت کربلا غمگین ندیده کلب بدآیین، چه باک از خارجی دارم


ر غلامی
ساعت13:10---23 آذر 1393
خواص زردک
• دسته بندی : خواص سبزیها ،

زردک دوست استخوانها






قبل از معرفی سیب زمینی در اروپا، زردک به طور وفور کشت می شد. این


گیاه ریشه ای مشابه هویج زرد کم رنگ و طعم آن بین هویج و سیب زمینی


است.


برخی از خواص این گیاه به شرح ذیل می باشد:




*زردک دارای قند طبیعی است و نشاسته آن نیز از سیب زمینی کمتر است.



* کربوهیدرات موجود در آن از قند طبیعی به دست می آید.


*زردک که نسبت به سیب زمینی و هویج دارای کالری کمتری



است، منبع عالی فیبر، پتاسیم، ویتامینC، اسید فولیک، مس، منگنز،


ویتامین B6، E و... است.


*میزان بالای فیبر قابل حل آن برای کاهش کلسترول و داشتن رژیم سالم


مفید برای قلب و اسید فولیک آن علاوه بر مفید بودن برای زنان باردار، برای


مقابله با بیماری قلبی، اختلال مشاعر و پوکی استخوان نیز موثر است.



* زردک از آنجا که عملکرد برونش ها را‌بهبود می بخشد برای بیماران آسم


خیلی مفید است.


*ترکیبات غنی از ویتامین و ماده معدنی به آن خاصیت آنتی اکسیدان و مدر


می بخشد و برای درمان بیماری کلیه، کاهش چاقی مفرط و کم خونی


توصیه می شود.
منبع: www.mihansalamat.com/post/tag/


زضا براتی
ساعت17:10---14 آبان 1393
با سلام چند تا عکس از مزداب به ایمیلت فرستادم اگه خوب بودن ازشون استفاده کن
پاسخ:مچکرم
پاسخ:دوست خوبم متاسفانه عکسها درست اپلود نشدن


پسر مزداب
ساعت9:05---29 مهر 1393
منتظز دیدار همه مزدابیهای عزیز برای عاشورا و زرشک چینی هستیم.
پاسخ:بله داداش حتما


پسر مزداب
ساعت18:02---10 مهر 1393
به به . زرشک ها قرمز شده . هوای مزدابم عالیه

ر غلامی
ساعت23:28---5 شهريور 1393
سلام. مشکلات روستا همان مواردی است که در مقاله مزداب در حسرت آب آمده است و در اینجا برای نمونه به مینی بوس اشاره کردم.

پسر مزداب
ساعت18:17---2 مرداد 1393
سعید عزیز به جای شعر میتونی به معرفی مزدابی های موفق در عرصه های مختلف بپردازی. برای شروع میتونی با زندگی نامه دکتر مولایی شروع کنی

پسر مزداب
ساعت18:15---2 مرداد 1393
به تازگی مینی بوس برای مزدابی های عزیز شروع به کار کرده .البته دوستان عزیزم مزداب مشکلات بسیار مهم تری از مینی بوس داره - عدم شورا - نداشتن لوله کشی گاز- مستقر نبودن پزشک در روستا - عدم اجرای طرح هادی - و از همه مهمتر نبود اتحاد میان مردم مزداب و تصمیم گیری های خودسرانه-عدم انتن دهی گوشی همراه-مهاجرت جوانان و ...

r gholami
ساعت23:48---24 تير 1393
با سلام. یکی از مشکلات جدی روستا در حال حاضر این است که مینی بوسی که برای رفت و آمد اهالی وجود داشته فروخته شده و مینی بوس روستای آسو هم نمی تواند بقدر کافی جوابگوی نیازهای اهالی باشد.
پاسخ:دقیقا و مشکل بزرگ هم اینه که کسی ب این قضیه توجه نمیکنه


r gholami
ساعت16:42---15 تير 1393
با سلام. لطفا کل مقالهشمیم گلشن رودکی در امثال معروف و ابیات زیبای حافظ و ردّ پای چند آیین کهن ایرانی در این گلشن خیال انگیز



را دانلود کن و در سایت قرار بده چون به شب برات و ایینهای دیگه اشاره کرده


r gholami
ساعت22:02---11 تير 1393
o شمیم گلشن رودکی در امثال معروف و ابیات زیبای حافظ و ردّ پای چند آیین کهن ایرانی در این گلشن خیال انگیز



15 آبان 1390 ، 10:30 |



شمیم گلشن رودکی در امثال معروف و ابیات زیبای حافظ



و ردّ پای چند آیین کهن ایرانی در این گلشن خیال انگیز



دکتر الهه معروضیMD







استاد سعید نفیسی در کتاب نفیس خویش، تحت عنوان «محیط زندگی و احوال و اشعار رودکی»[1] بابی دربارة امثال برگرفته از ابیات رودکی و نمونه¬ های زیادی از مضامین رودکی در اشعار دیگران آورده است.



اینک خاک پای آن استاد رخصت می¬خواهد تا چند مثل و ابیاتی چند از دیوان حافظ بدان تفحّص پرارزش بیفزاید. در باب امثال:







رودکی:



به خیره برشمرد سیر گرسنه را چنان که درد کسان بر دگر کسی خوار است[2]







این بیت در دیوان رودکی به خط سریلیک به تصحیح رستم ک. تهیّه چاپ آلماتی سال 2007 که مأخذ دوم نویسنده بوده و همة ابیات با آن مقایسه شده به این صورت است:



به خیره سر شمرد سیر گرسنه را چنان که درد کسان بر دگر کسی خوار است[3]







مثل: سیر از گرسنه خبر ندارد.







رودکی:



گیتی چو گاو، نیک دهد شیر مر تو را خود باز بشکند بکرانه خنور شیر[4]







مثل: گاو نه من شیرده.







رودکی:



گنج زری بود در این خاکدان کو دو جهان را به جوی می¬شمرد[5]







مثل: به جوشمردن و نیز خود بیت که در مرثیه¬ها کاربرد زیادی دارد.







رودکی:



گفتا که کرا کشتی تا کشته شدی زار تا باز که او را بکشد آنکه تو را کشت[6]







مثل: ای کشته که را کشتی تا کشته شدی زار، تا باز که او را بکشد آنکه ترا کشت.







و نیز دو بیت:



گر بر سر نفس خود امیری مردی



مردی نبود فتاده را پای زدن



بر کور و کر ار نکته نگیری مردی



گر دست فتاده¬ای بگیری مردی[7]







که به همین صورت در افواه عموم مردم رایج است.



از تشابهات و مضامین مشترک در اشعار رودکی وحافظ به این نمونه¬ها می¬توان اشاره کرد:







رودکی:



زلف ترا جیم که کرد آنکه او خال تو را نقطة آن جیم کرد[8]







حافظ :



در خم زلف تو آن خال سیه دانی چیست؟



نقطة دوده که در حلقة جیم افتاده است[9]







رودکی:



نظر چگونه بدوزم که بهر دیدن دوست ز خاک من همه نرگس دمد به جای گیاه[10]







حافظ:



به عشق روی تو روزی که از جهان بروم ز تربتم بدمد سرخ¬گل به جای گیاه[11]











رودکی:



می¬خواه که بدخواه به کام دل تو گشت وز بخت بداندیش تو آورد تباهی[12]







حافظ:



می خواه و جهان بخش که از زلف کمندت شد گردن بدخواه گرفتار سلاسل[13]











رودکی:



جز حادثه هرگز طلبم کس نکند یک پرسش گرم جر تبم کس نکند[14]







حافظ:



یک همدم باوفا ندارم جز درد یک مونس نامزد ندارم جز غم[15]











رودکی در ادامة همان رباعی:



ور جان به لب آیدم به جز مردم چشم یک قطرة آب بر لبم کس نکند[16]







حافظ:



غلام مردم چشمم که با سیاه دلی



هزار قطره ببارد چو درد دل شمرم[17]











رودکی:



زلفت دیدم سر از چمان پیچیده



در هر بندی هزار دل در بندش واندر گل سرخ ارغوان پیچیده



در هر پیچی هزار جان پیچیده[18]







حافظ:



در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کآنجا سرها بریده بینی بی¬جرم و بی-جنایت[19]











رودکی:



رازی که دلم ز جان همی داشت نهفت اشکم به زبان حال با خلق بگفت[20]







حافظ:



گفتم به دلق زرق بپوشم نشان عشق غمّاز بود اشک و عیان کرد راز من[21]







و نیز:



ترا صبا و مرا آب دیده شد غمّاز و گرنه عاشق و معشوق رازدارانند[22]











رودکی:



به خاک خفتة تیغ تو از حلاوت زخم زبان برآورد و زخم را دهان لیسد[23]







حافظ:



اگرتو زخم زنی به که دیگر مرهم وگر تو زهر دهی به که دیگری تریاک[24]











در این دو بیت هر دو شاعر عمر را به کشتی، تشبیه نموده و انسان را از تکیّه کردن (یکی بر کشتی و دیگری بر بحر) بر حذر داشته¬اند. یکی آسمان (روزگار) را به نیل و دیگری به بحر معلّق تشبیه نموده است:



رودکی: بر کشتی عمر تکیّه کم کن



حافظ: آسمان کشتی ارباب هنر می¬شکند کین نیل نشیمن نهنگ است[25]



تکیّه آن به که بر این بحر معلّق نکنیم[26]











رودکی انگور را مادر می و حافظ می را دختر رز دانسته ¬است:



رودکی: مادر می را بکرد باید قربان بچّه او را گرفت و کرد به زندان[27]







حافظ:دوستان دختر رز توبه ز مستوری کرد شد سوی محتسب و کار به دستوری کرد[28]







رودکی می را چشمه خورشید نیمه شب و حافظ نیز آن را آفتاب نیمه شب قلمداد کرده است:



رودکی:آنگه اگر نیم شب درش بگشایی



حافظ: به نیم شب اگرت آفتاب می باید چشمه خورشید را ببینی تابان [29]



ز روی دختر گلچهر رز نقاب انداز[30]







البتّه قبل از حافظ خیّام اصطلاح دختر رز را آورده است:



اوّل سه طلاق عقل و دین خواهم داد پس دختر رز را به زنی خواهم کرد[31]











\\\\\\\"ریاض بدو در\\\\\\\" و \\\\\\\"رباط دو در\\\\\\\" در این ابیات کنایه از دنیاست:



رودکی: هان! تشنه جگر مجوی زین باغ ثمر بیدستانی است این ریاض بدو در[32]







حافظ: از این رباط دو در چون ضرورت است رحیل رواق و طاق معیشت چه سربلند و چه پست[33]







مضمون «بهار توبه¬شکن» در این دو بیت:



رودکی: آمد این نوبهار توبه¬شکن پرنیان گشت باغ و برزن و کوی[34]







حافظ: به عزم توبه سحر گفتم استخاره کنم بهار توبه¬شکن می¬رسد چه چاره کنم[35]











پسند آنچه «به» است.



رودکی: هر چه به آخر به است جان ترا آن پسند[36]



حافظ: خداوندا مرا آن
پاسخ:بسیار زیبا مرسی


مزداب نوین
ساعت12:24---8 تير 1393
سلام یه پیشنهاد داشتم .به نظر من بهتره برای ارتباط بیشتر مزدابی ها با هم صفحه ای در فیسبوک و یا لاین برای مزدابی ها ساخته بشه تا بیشتر با هم در ارتباط باشند . مرسی
پاسخ:دوست عزیز مرسی از نظرت این کار در فیس انجام شده و توسط دوستای گلم انجام میشه


ر غلامی
ساعت4:39---7 تير 1393
سه‌شنبه ۳٠ فروردین ،۱۳۸٤

اعتراف

امروز، روزم را با ایمیلی شروع کرده بودم، که عزیزی از ایران برایم فرستاده بود. آن عزیز گرامی برای یکی از مطالب گذشته ام مرا به شیرینی نوازش کرده بود و مهربانانه نکته ای را برایم گفته بود که از همان زمان چون بغضی فرو خورده در گلویم مانده است و می خواهم تا صمیمانه اعتراف کنم از آنچه که به تمامی آرزویم بوده است، اما حتی برای لحظه ای در آن حد نبوده و نیستم. چنانکه آن عزیز در ایمیلش برایم نوشته بود.



آن ایمیل، مرا باری دیگر به گذشته نه چندان دوری برد. به آن ظهر روز بهاری، که در مزداب بر سفره پیرمردی نشسته بودم و به گرمی با نان و ماست و سبزی تازه ای، مهمان تمام خوبی ها، صداقت و صفایش بودم. نمی دانم، آیا مرتضی هم بیاد دارد حرفِ ساده اما از دل برآمده ی آن پیرمرد مزدابی را یا نه؟ اما به کلمه ای آتشی در جانمان روشن کرده بود و هنوز هم که هنوز است از بیاد آوردن آن گفته اش بر خود می سوزم که دیگران چه گونه فکر می کنند و من چه هستم؟ و من که هستم؟ بگذار تا صادقانه فریاد کنم که نه من آنی هستم که آن پیرمرد مزدابی و یا پیرزن کریم آبادی می پنداشته است و یا چنان که آن عزیزِ شیرین بیانم در ایمیل امروزش برایم نوشته بود. شاید ما خاکیان بسیار چیزها را، خواسته باشیم اما از خواسته ی ما تا توانسته ی ما فاصله ای به وسعت کهکشان ها است و از آن بدتر زمانی است که دیگرانی به بزرگنمایی چیزی بپردازند که حداقل خود می دانم، که من آن نیستم.

گرچه همیشه از نهان دل به این نکته اعتقاد داشته ام که من، خود اختیار می کنم آینده خود را؛چنان که ناصرخسرو هم می گوید چو خود کنی اختر خویش را بد ...؛ اما لحظات زیادی هم بوده که شکی بر دلم می نشیند از آنکه بدانم چه سرنوشتی برایم مکتوب شده است و از چه رو است که اینگونه باید خوره ای عذاب دهد وجودم را و آیا من به انکار سرنوشت خود برخواسته ام؟ و اگر که چنین است کدامین خنجر را در آستین خود نهان کرده ام؟؟؟



بگذار تا بار دیگر اعتراف کنم که شاید این بغض فرو خورده رها سازد گریبانم را، که شاید راهی باز شود تا بتوانم نفسی تازه کنم. بگذار تا با صدای بلند بر سر دیوارها فریاد کنم، . نمی دانم آیا هنوز آنقدر جراتی در من مانده است تا بگویم که ای مهربانان، من آنی نبوده ام که می پندارید. اگر که یهودا وار فرصتی را خواستم تا گفته باشم رازِ درونم را، تنها از آن باب بوده که امیدوارم هنوز خیانتی را مرتکب نشده باشم، که یهودا نیز خیانت کار نبود، (نه آن که من حتی در قواره یهودا هم گنجانده شوم که بسیار خُردتر از آنم) که می خواهم بگویم حتی آخرین وسوسه ی مسیح هم زشت نبود







dizbad2002.persianblog.ir/post/135/‏



ر غلامی
ساعت4:18---7 تير 1393
بهره مندي هزار و 877 خانوار روستايي از آب آشاميدني سالم؛بيرجند بیرجند / واحد مرکزی خبر / اجتماعی
‌هزار و 877 خانوار روستایی در خراسان جنوبی از آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: لوله کشی آب آشامیدنی برای این خانوارها در هشت روستای کلاته بالای قاین ، رهنیشگ ، ربیعان و بزقوچ بالا و پایین و مزداب بیرجند و روستاهای تناک و کریم آباد سربیشه از آغاز امسال انجام شده است .
آقای بسکابادی افزود : شهرستان بیرجند با 79 روستا بیشترین روستاهای بدون آب لوله‌کشی را دارد که با تانکر به آنها آبرسانی می شود .
خراسان جنوبی 913 روستای بالای 20 خانوار دارد که تا کنون 743 روستا با 110 هزار مشترک از آب آشامیدنی سالم و لوله کشی بهره مند شده اند .
0002


0 0

متن خبری که پارسال منتشر شده این است ولی آب لوله کشی مزداب قابل خوردن نیست!
بیرجند / واحد مرکزی خبر / اجتماعی

‌هزار و 877 خانوار روستایی در خراسان جنوبی از آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: لوله کشی آب آشامیدنی برای این خانوارها در هشت روستای کلاته بالای قاین ، رهنیشگ ، ربیعان و بزقوچ بالا و پایین و مزداب بیرجند و روستاهای تناک و کریم آباد سربیشه از آغاز امسال انجام شده است .
آقای بسکابادی افزود : شهرستان بیرجند با 79 روستا بیشترین روستاهای بدون آب لوله‌کشی را دارد که با تانکر به آنها آبرسانی می شود .
خراسان جنوبی 913 روستای بالای 20 خانوار دارد که تا کنون 743 روستا با 110 هزار مشترک از آب آشامیدنی سالم و لوله کشی بهره مند شده اند .



R. GHolami
ساعت17:34---29 ارديبهشت 1393
با سلام منبع مقاله \"مزداب در حسرت آب\" این نشانی اینترنتی است:

www.khorasannews.com/newssource/.../3_16863_S04_4341.XML ‏


r. gholami
ساعت16:27---22 ارديبهشت 1393
با سلام. از ویژگیهای مثبت اهالی روستای ما وفادار بودن به کانون گرم خانواده است چنانچه آمار طلاق گرفتن از همسر در حد صفر است. راستی سعید جان، بهتر نیست که در زمینه وضعیت آب و هوا و دمای هوای روستا نیز اطلاع رسانی کنی؟
پاسخ:سلام. مرسی از لطفتون متاسفانه الان موقع امتحاناته و زیاد نمیتونم رسیدگی کنم به وب برسم ولی باشروع تعطیلات بیشتر رسیدگی میکنم و از نظرات لطف شما بهره مند شیم ضمنا اگه در فیسبوک دارای ای دی یا پیج هستین ادرسشو برام تو نظرات بزارین تا بیشتر با هم تبادل نظر کنیم با تشکر


ر غلامی
ساعت16:17---22 ارديبهشت 1393


-

-



«مزداب»درحسرت آب

16863

860915

روستا(جنوبی)

1

S04





3_16863_S04_4341.XML



3



-

-




وقتي قرار شد از روستاي مزداب گزارش تهيه كنم ناخودآگاه ياد ١٥سال قبل افتادم . زماني كه به عنوان يك معلم تازه استخدام قرار بود در اين روستا خدمت كنم.(مزداب) در ٦٠كيلومتري شمال شرقي بيرجند در مسير جاده آرين شهر به اسديه قرار دارد كه ازنظر تقسيمات كشوري جزو بخش مركزي شهرستان بيرجند است. قسمت اعظم روستا در دامنه يك تپه واقع شده و در آن موقع بيش از ٢٥٠خانوار ساكن روستا بودند دبستاني ١٠كلاسه و مدرسه راهنمايي به تازگي تاسيس شده بود هر چند منازل روستا لوله كشي آب نداشت ولي چند شير آب در نقاط مختلف روستا تعبيه شده بود كه اهالي از آن آب بر مي داشتند. محصول عمده كشاورزي حاشيه بسياري از روستاهاي منطقه، زرشك است.از دور و نزديك شنيده بودم كه خشكسالي و بي آبي مشكلات زيادي را براي اهالي با صفاي اين روستا فراهم آورده و باعث مهاجرت افراد زيادي شده است.هر چه به مزداب نزديك تر مي شدم خاطرات آن زمان بيشتر در ذهنم زنده مي شد، در ظاهر روستا كمي نو نوارترشده بود هم جاده آسفالت بود و هم اهالي داراي تلفن شده بودند ولي در چهره مردم طراوت گذشته ديده نمي شد.



-


وقتي روستا آب نداشته باشد

نزديك مسجد روستا با يكي از اهالي كه در سال هاي تدريس با او رفت و آمد داشتم مواجه شدم و از اوضاع و احوال روستا پرسيدم. او دردمندانه گفت: وقتي روستا آب نداشته باشد ديگر به چه چيز آن مي توان دل خوش بود.عليجاني افزود : تقريبا روزي يك تانكر از بيرجند آب مي آورد ولي اين حجم آب يك ساعت بيشتر دوام ندارد.وي يكي از عوامل مهم در بروز اين مسئله را در كنار خشكسالي، تخريب دو قنات روستا پس از احداث جاده جديد عنوان كرد و ادامه داد: طي دو سال با زحمت مسير قنات ها را باز كرديم ولي اگر سيل بيايد دوباره ريزش مي كند و بسته مي شود. بارها به مسئولان مراجعه كرديم تا براي رفع مشكل، ديوار بتني احداث كنند تا مانع تخريب قنات شوند ولي تا به حال همكاري نكرده اند.وي خاطر نشان كرد : زندگي در روستا كاملا به آب بستگي دارد الان براي مزارع هم در بعضي مواقع آب خريداري مي كنيم. به خاطر نبود آب،حمام روستا هم تعطيل است.عليجاني گفت:يك بار از صدا و سيما هم آمدند و گزارش تهيه كردند علاوه بر اين در هر دو سفر رئيس جمهوري هم براي حل مشكل آب، نامه نوشتيم ولي تا به حال خبري نشده است.مسئول شركت تعاوني مزداب هم يكي از مهم ترين مشكلات اين روستا را نداشتن شورا عنوان كرد و افزود : اين مسئله باعث ايجاد مشكلات زيادي براي مردم شده است.دهقان در خصوص تامين سوخت زمستاني مردم تصريح كرد : در مورد نفت مشكل به خصوصي نداريم و هر وقت كه خريد كنيم روز بعد از آن برايمان نفت مي آورند ولي مشكل عمده مردم نبود گاز است و مدت زيادي مي گذرد كه ماشين گاز به روستا نيامده است.وي كه مسئوليت تنها كتابخانه روستا را نيز بر عهده دارد در خصوص فعاليت اين كتابخانه گفت : كتابخانه زير نظر جهاد كشاورزي است ولي مثل گذشته به آن رسيدگي نمي شود. وي ادامه داد: در سال هاي گذشته هر هفته يك سرپرست از جهاد براي بازديد كتابخانه مي آمد و كتاب زيادي در اختيار ما قرار مي گرفت.حتي ما را براي دوره هاي كتابخانه و يا دام پزشكي مي بردند، اما حدود ٤سال است كه اصلا نيامده اند. به گفته وي از طرفي با مهاجرت قشر جوان تعداد مراجعان كتابخانه بسيار كم شده است . وي افزود : انگار از طرف همه فراموش شده ايم. در روستاهاي دو طرف ما يعني (گازار ) و (خنگ) طرح تلفن بي سيم اجرا مي شود ولي در مزداب هيچ خبري نيست. وي گفت: يكي ديگر از مشكلات عدم دريافت درست شبكه هاي سيما مي باشد به نحوي كه اكثر شبكه هاي تلويزيوني يا گرفته نمي شود و يا برفك دارد.وي ادامه داد : كشاورزي كه با اين در آمد يك دستگاه تلويزيون را با پول زياد، خريده دوست دارد وقتي خسته از سر مزرعه مي آيد بتواند از برنامه هاي مختلف سيما استفاده كند اما گاهي نه صدا را به درستي متوجه مي شوي و نه تصويري داري. آخر هم با اعصاب ناراحت بايد خاموشش كني.



-


بهداشت روستا

مسئول خانه بهداشت مزداب هم اوضاع بهداشتي روستا را نامطلوب توصيف و اضافه كرد : فاضلاب داخل كوچه ها و جمع آوري نشدن صحيح زباله وضعيت بدي را به وجود آورده است كه بايد براي اين موضوع با اجراي سيستم فاضلاب چاره انديشي شود.برزگر مهم ترين مشكل در زمينه رعايت بهداشت را كمبود آب دانست و خاطرنشان كرد:وقتي هر خانوار در روز فقط چند گالن آب براي مصرف داشته باشد مسلما بهداشت وضعيت مطلوبي ندارد و بيماري هاي زيادي را به دنبال خواهد داشت. وي در خصوص رابطه خشكسالي و بي آبي با درصد بيماري ها گفت : با اينكه جمعيت روستا نسبت به قبل كاهش يافته است تعداد مراجعان بيمار بيشتر شده است. به گفته وي خشكسالي ها در قد و وزن نوزادان و وضعيت مادران نيز تاثير گذار بوده است.وي تصريح كرد :نزديك ترين مركز بهداشتي به روستا بيمارستان خنگ است كه متاسفانه آنها هم آمبولانس ندارند و در مواقع ضروري بايد از آرين شهر كمك بگيريم.



-


پزشك هر دوهفته يكبار

وي ادامه داد : پزشك بايد هفته اي يكبار به روستا بيايد اما فعلا يك هفته درميان مي آيد كه جواب گوي جمعيت زياد اينجا نيست.وي در پاسخ به اين سوال كه افراد مراجعه كننده به عنوان بيمار چند نفرند گفت : مراجعان زيادي داريم به خصوص براي بيماري هاي فصلي در تابستان و سرماخوردگي در زمستان. به علت تعطيلي حمام مردم بيشتر دچار سرما خوردگي مي شوند. وي تاكيد كرد : با اجراي طرح هادي جمع آوري زباله و حل مشكل فاضلاب و تامين آب شرب سالم بسياري از مشكلات بهداشتي روستا رفع مي شود.غلامحسين غريبي مسئول سابق شوراي اسلامي مزداب كه در تمام سال هاي پس از انقلاب اين مسئوليت را عهده دار بوده است در مورد نبود شورا در مزداب گفت : با مشكلي كه در دفتر مخابراتي پيش آمد ٤نفر به شركت مخابرات معرفي كرديم. يك نفر فوق ديپلم و سه نفر هم ديپلم بودند ولي متاسفانه مسئولان مخابرات بدون دليل آنها را رد كردند و اصلا صحبت هاي ما را مورد توجه قرار ندادند و در حال حاضر هم دفتر مخابراتي مزداب زير نظر مسئول دفتر مخابراتي آسو اداره مي شود.در حال حاضر به طور رسمي در مزداب شوراي اسلامي نداريم.وي تصريح كرد :در هر ماه ٤٥تانكر آب به روستا حمل مي شود كه با توجه به٢٤٠خانوار ساكن در روستا به هر خانوار از هر تانكر
پاسخ:مرسی اینو الان میزارم تو وب فقط منبعش رو بعد بهم بگین تا بزارم


ر. غلامی
ساعت17:08---4 ارديبهشت 1393
درود بر همه مزدابیانی که نظرات موافق و مخالفی نوشته اند. لطفا به مقاله \\\"مرداب در حسرت آب\\\" نگاه کنید و ببینید چرا بعضی از مشکلات روستا حل نشده و دلیل حل نشدن آنها چه بوده است.

سعید علیزاده(مدیر وب سایت مزداب)
ساعت14:39---4 ارديبهشت 1393
به نام او که ذکر او شفای قلبهاست

امروزپنجم اردیبهشت سال یکهزار و سیصد و نود ودو مصادف است با ساخت این سایت(باحال ترینها در مزداب=اولین

رسانه ی اجتماعی مزداب)







از این بابت بسیار خرسندم زیرا که خواسته ی ما ایجاد یک یک محیط گرم و دلباز برای هم روستاییان گرامی و دوستان بسیار عزیز من بود تا در کمال دوستی
و برادری مشکلات اندکی که خودباختگان به وجود اورده اند و اختلافات کوچکی برای ما ساخته اند را بهبود بخشیم که با کمک این دوستان بزرگوار مشکلات
مقداری تسلی یافت و بحمد و حول و قوه ی حضرت حق و استعانت از ائمه اطهار در سالی که عید ان با دهه فاطمیه یک سو شده است
سعی خود را خواهیم نمود تا در اسرع وقت با همکاری دوستان این مشکلات و عقاید تحقیر و توهین امیز و مزاحاتی که بین دو فرقه محترم و عزیز مزدابی در گرفته است
را بر طرف سازیم این هدف محقق نخواهد شد مگر اینکه دست در دست هم دهیم و کدورتهای قدیمی و خود محورانه را کنار بگذاریم.

دوستان عزیز و گرامی در طول این یک سال که از ساخت وب سایت گذشت سختی ها و مشقتهای زیادی از طرف عده محدودی به من وارد گشت
لیکن هنگامی که خداوند متعال بخواهد کوه سخت همانند اب جاری میگردد منتی نیست اما در این مدت(که کم هم نبود ) یک عقاید اشتباهی را من شاهد بودم
(البته من به هیچ وجه قصد توهین به شخص خاصی را ندارم)و ان چیزی هم که مشخص است و همه به ا ایمان دارند این است که مذهب انها حق است
بنده خودم در استان سیستان و بلوچستان زندگی میکنم جایی که اکثریت انها برادران سنی هستند و در ان حتی سیکها(یک مذهب هندی) با مسلمانان زندگی میکنن حتی
انها هم میگویند مذهبشان حق است و حتی من درمورد دین مسیحیت هم تحقیقاتی داشته ام و حتی زرتشتیانی هم با من در مورد حقانیت دینشان سخن گفته اند و باورش سخت است ولی من دوست زرتشتی هم دارم انها هم میگویند دینشان برحق است نمیخواهم قضاوت کنم ولی میتوانم منطقی بگویم انها هم
حق دارند زیرا که فطرت انسان به گونه ای است که خواهان برتری نسبت به بقیه هستند

سخن من خواهان این است تا بازگویم اگر ما انسانها با هم متحد و یک دست به سوی خدایی که همه قبولش دارند حرکت کنیم میتوانیم امت واحده که حضرت رسول اکرم(ص)
و مولای متقیات سرورما(مولا امیرالمومنین)به خاطر ان جهاد کردند را به وجود بیاوریم این سخن من بر عکس سخن دیگران به وطنم قسم شعار نیست زیرا ما خواهان ان
روز گاری هستیم که محرمش همه در یک دسته عزاداری میکردند و در کنار یکدیگر سجده بر درگاه حق میکردند در کنار هم بر سر سفره عشق و ایثار می نشستند و خبری
از هتک حرمت و توهین به ایین های مختلف که همه انها از نسل ادم و خواهران و برادران خودمان هستند نبود
خواهان مزدابی زیبا دوستیهایی بی کینه امرزش از سوی خدا نه لعنت زبان بر حق بازکردن نه تعصب کورکورانه نگاهای برادرانه نه هرزه و چشمهایی که صداقت در ان در همه جا موج
میزند نه فقط در پیشگاه مردم هدایت اختیاری نه اجباری تصمیم برای انتخاب دین و مذهب نه اجباری و دین زده کردن نوجوانان و جوانان هستیم
اری ما جوانان مزدابیم جوانان غیور خطه ای که در گذشته نه چندان دور بر سر اسم هم قسم حقیقت میخوردند نه مانند اینک که توهینشان نام ادیان دیگر است

اری بیایید با هم صادق باشیم بیاییم با یکدیگر امت واحده را به وجود بیاوریم مگر همین نبود خواسته ی مولایمان امیرالمومنین(ع) و سرورمان حضرت محمد(ص) و بانوی زیبایی ها فاطمه زهرا(س) و ما بقیه اولیا الله؟



اری به فرزندان خود بیاموزیم راه اینکه از دینی انتقاد کنیم این نیست که به همه پیروان ان دین توهین کنیم میتوانیم با خوبیهای مان انها را جذب کنیم به سوی دین یا مذهبی که معتقدیم
برتر است (همانند امام صادق(ع))و اثبات برتری خود را با انسانیت خود اندازه بگیریم و بیاموزی نه با اسلامیت
زیرا که انسانیت(واقعی) صد درجه برتر است از اسلامیت(اجباری)
بیایید از خدا نترسیم و به او ایمان داشته باشیم
بیایید ائمه را برای وجودشان بخواهیم نه برای حاجاتمان
سعید علیزاده(مدیر وب سایت عظیم مزداب)
فردریک نیچه:من ان خدایی را خواهانم که در زندگی بتوانم با او برقصم و شادمان باشم(مثبت بیندیشید)
متاسفم برای خودم که فکر میکنم خدا فقط اشکهایم را میخواهد
به امید روزهای خوش برای تمام مزدابیها و تمام ایرانیها
به امید امتی واحد
یا علی


eb
ساعت10:41---30 فروردين 1393
با سلام

درگذشت ناگهانی کربلایی علیجان کاربین را به خانواده آن مرحوم و همه دوستان و آشنایان تسلیت عرض مینمایم و آرزوی مغفرت و آمرزش برای مرحوم و صبر جزیل برای بستگان وی از درگاه خداوند متعال مسئلت مینماییم
پاسخ:مرسی اقا ابراهیم منم از طرف خودم و تمام مزدابیهای مقیم زاهدان این ضایعه دردناک رو به خونواده محترمشون تسلیت میگم(مدیر وب سایت)


رضا
ساعت18:15---19 اسفند 1392
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت همه مزدابی های عزیز . این عکس رو جدیدا از مزداب گرفتم اگه دوست داشتین تو سایت قرارش بدین .

یا حق


پاسخ:سلام رضا جان اون عکس رو برام میل کن تا تو سایت بزارمش ادرس ایمیلmazdabihaweb@yahoo.com


رضا براتی
ساعت18:50---20 بهمن 1392
با سلام خدمت همه مزدابی های عزیز . دوستان من سن و سال بنده نسبت به اکثر شما دوستانی که نظر داده اید کمتر می باشد فقط میخواستم یه تذکر کوچک بدم امیدوارم این نظر رو از برادر کوچیکتون قبول کنید .دوستان من اکثر شما ساکن روستای مزداب نیستید و در شهرهای دور ساکن هستید در حال حاضر مردم روستای مزداب چه شیعه 12 امامی چه اسماعیلی در کنار یکدیگر بدون هیچ گونه مشکلی زندگی میکنند و هیچ گروهی به دنبال تکذیب دیگری نیست بهتر ما هم به دنبال پیشرفت و آبادانی روستای مزداب باشیم نه توهین به عقاید یکدیگر.

اقای علیزاده عزیز بهتره در مقالاتی که ارائه می دهید فقط اسم از مزدابی ها ببرید و انها را به دو گروه تقسیم نکنید .

به امید موفقیت و سربلندی یکایک مزدابی های عزیز. یا علی
پاسخ:سلام رضای عزیز هدف این وب هم ایجاد یکدستگیه و هر کس هم قصد توهین و تفرقه اندازی داشته باشه باهاش برخورد میشه و از هر توهین احتمالی نیز جلوگیری میشه و هدف پیشرفت مزدابه ولی حقایق رو نمیتوان از کسی پوشیده گردوند اینکه روستامون دو سر شاخه از شیعه هستند بر هیچکس پوشیده نیست و باید به همه نظرات احترام گذاشت در پایان جا داره از نظرتون تشکر کنم و از انتقاد سازندتون نهایت تقدیر رو به عمل بیارم باشد تا گامی برای پیشرفت مزداب و مزدابی شود علی یارت


رحیم غلامی
ساعت10:59---14 بهمن 1392
با درود. مرحوم عباس برات کربلایی نبوده بلکه پسرش به کربلا رفته و معروف به کربلایی برات الله است. راستی حوض دم دهنه را همین زنده یاد ساخته و به حوض بابا عباس معروف شده است.

رحیم غلامی
ساعت10:50---14 بهمن 1392
با درود فراوان. برادر مزدابی بنده ننوشتم که بیشتر مزدابیها اسماعیلی هستند بلکه این جمله از کتاب بیرجند نامه است که در سالها قبل نوشته شده و در سال 81 به چاپ رسیده است. سعید عزیز، مقاله ای رو که فرستادم از سایت جدید آنلاین گرفتم و از خودم نیست. بابت تحریف هم ناراحت نیستم چون اصل مقاله در سایت دیزباد وطن ماست، وجود دارد. مزدابیهای اسماعیلی و اثنی عشری هر دو در مدرسه مزداب که توسط اسماعیلیان ساخته شده است درس خوانده اند.

رحیم غلامی
ساعت10:50---14 بهمن 1392
با درود فراوان. برادر مزدابی بنده ننوشتم که بیشتر مزدابیها اسماعیلی هستند بلکه این جمله از کتاب بیرجند نامه است که در سالها قبل نوشته شده و در سال 81 به چاپ رسیده است. سعید عزیز، مقاله ای رو که فرستادم از سایت جدید آنلاین گرفتم و از خودم نیست. بابت تحریف هم ناراحت نیستم چون اصل مقاله در سایت دیزباد وطن ماست، وجود دارد. مزدابیهای اسماعیلی و اثنی عشری هر دو در مدرسه مزداب که توسط اسماعیلیان ساخته شده است درس خوانده اند.

ابراهیمی
ساعت23:57---12 بهمن 1392
مطالب سایتت عالیه ولی چشمم خورد به تعداد نظرات این مطلب و مطلب رو تا آخر خوندم اومدم نظر بدم ولی کنجکاو شدم نظرات دوستان رو خوندم شاخ درآوردم عده ای تشکر میکنند عده ای تلاش و کمک میکنند و بعضیا متاسفانه بدوبیرا میگن و ایجاد تفرقه و فتنه میکنند به جای اینکه واسه پیشرفت و بهتر شدن سایت مطلب بزارن و کمک کنن تا بهتر روستا رو به دیگران معرفی کنند دست به چنین کاری میزنند.

من اینجا جا داره از مدیر سایت آقای علیزاده و تمامی کسانی که به هر طریقی به این سایت و مردم شریف مزداب خدمت میکنند تشکر کنم بخصوص آقای رحیم غلامی که واقعا گل کاشتن و همیشه برای پیشرفت سایت زحمت میکشن.

درسته من متولد مزداب نیستم و اطلاعات زیادی از مزداب ندارم ولی از ریشه مزدابی هستم و این باعث افتخار منه.

یه دنیا ممنون

یا علی
پاسخ:مرسی اقای ابراهیمی عزیز ابتد از اینکه لطف کردین و به سایت خودتون تشریف اوردین و بعد به این دلیل که نظر زیبایی دادین بله متاسفانه اینجوریاست من جاداره که از شما و تموم اونایی که نظر میدن تشکر کنم من از انتقاد در صورت سازنده بودن بدم نمیاد و استقبال میکنم ولی متاسفانه بعضی نظرات هتک حرمته که چون قسم خوردم نظرات رو مجبورم بدون سانسور بذارم اونایی هم که توهین کردن فقط اینو میتونم بگم جواب ریا کارا و اونایی که تعصب کورکورانه دارن باخدا فقط همین


مزداب
ساعت7:42---12 بهمن 1392
اقای علیزاده عزیز مقاله ای که در سایت ارائه داده اید بسیار عالی است اما نیاز به مقداری تغییرات داره در اینکه اندکی از دوستان اسماعیلی به سطوح بالای علمی دست یافته اند شکی نیست و باعث افتخار ما مردم مزداب می باشد که اقوام ما دارای سطح سواد بالایی می باشند اما این جمله را تصحیح فرمایید که ایشان از پیشگامان تحصیل می باشند . با تشکر
پاسخ:با سلام خدمت دوست عزیز و مزدابی خودم همونطور که شما و چندتا از دوستان خواستین بنده بالاجبار اقدام به تحریف مقاله نمودم امیدوارم خدا و بقیه دوستان بابت تحریف که گفتم بالاجبار بوده مرا ببخشند باتشکر


رضا
ساعت21:38---2 بهمن 1392
با سلام خدمت همه مزدابی های عزیز چه شیعیان 12 امامی چه اسماعیلیان . دوستان من دوران تفرقه گذشته و در حال حاضر نیاز به یکدلی می باشد . همه ما مزدابی ها چه 12 امامی و اسماعیلی با یکدیگر رابطه خویشاوندی داریم بهتر است به جای کنایه زدن قدمی برای پیشرفت روستای مزداب برداریم .البته اقای غلامی عزیز بهتره حقایق رو ذکر نمایید .

به امید موفقیت همه مزدابی های عزیز . یا علی
پاسخ:مرسی رضاجون بخدا هدف منم همینه و میگم گذشته ها گذشته باید به فکر اینده بود دلشاد و سر زنده بود به انتظار طلعت خورشید تابنده بود خخخخخ موفق باشی داداش


eb
ساعت8:20---2 بهمن 1392
در پاسخ آقایی که نوشتند مردم روستا بیشتر شیعه اسماعیلی هستند باید بگویم که خیلی جوگیر شده اید لطفاً واقعیات را وارونه نشان ندهید

ر غلامی
ساعت12:40---1 بهمن 1392
با سلام. مزدآب نام روستایی است در شمال شرقی بیرجند که پیرامون پنجاه کیلومتر با آن فاصله دارد و ساکنان آن بیشتر "شیعه اسماعیلی" هستند...
بیرجند نامه، دکتر جمال رضایی، به اهتمام دکتر محمود رفیعی - تهران: هیرمند، 1381، ص 49


ر غلامی
ساعت12:26---1 بهمن 1392
شايد نام زرشک بر لبان شما لبخند بنشاند و طعم آن حس چشايی شما را برانگيزاند اما، آنگونه که شهاب آزاده روايت می کند، برای علی که به روستای "خشک" در خراسان برگشته تا درجمع آوری زرشک به خانواده اش کمک کند زرشک معنای ديگری دارد.



زرشک، از پلو تا نوشابه



در روستای مزداب، نزديک بيرجند، خانوادۀ قلی پور بخش اصلی خانۀ خود را در آبان ماه به خشک کردن زرشک اختصاص داده اند. خوشه های زرشک به در و ديوار خانه آويزان شده تا خشک شود. اين خوشه های قرمز زرشک بايد روی ديوارها بماند تا کاملا خشک شده و به بازار مصرف عرضه شود.



زرشک محصول بومی خراسان جنوبی است و به صورت گسترده در آن مناطق کشت می شود. مرکز اصلی توليد زرشک در ايران است و تقريبا ۹۸ درصد زرشک ايران در مناطق اطراف بيرجند و قاين توليد می شود. در ديگر مناطق ايران بخصوص در اطراف البرز، زرشک به صورت وحشی می رويد اما اين زرشک هسته دار و فقط برای توليد آب زرشک و لواشک خوب است.

در اطراف بيرجند باغات زيادی برای توليد زرشک ايجاد شده است. آمار های رسمی نشان می دهد که ۱۸ هزار خانوار روستايی و شهری در زنجيرۀ توليد، توزيع و فرآوری زرشک فعاليت دارند. نزديک به ۷۸۰۰ هکتار از باغات منطقه زير کشت زرشک است و سالانه ۸ هزار و ۴۵۰ تن زرشک توليد می شود. ارزش اقتصادی اين محصول ۲۴ ميليارد تومان برآورد می شود.

قيمت هر کيلو زرشک در فصل برداشت در شهر بيرجند به طور ميانگين حدود چهار هزار تومان است.

زرشک معمولا از طريق قلمه زدن تکثير می شود و ارتفاع درختچه های آن يک تا يک و نيم متر است و ماهی يک بار آبياری لازم دارد. درختچۀ زرشک در ارديبهشت ماه گل های زرد رنگی می دهد که در تابستان به ميوه تبديل می شوند، در اواخر مهر و اوايل آبان زرشک رسيده و آمادۀ برداشت است.

درختچه های زرشک خار دار و ميوۀ آن به شکل خوشه است. خوشه های زرشک را با قيچی می چينند. خوشه های چيده شده را به ديوار آويزان می کنند تا هم از گرد و خاک در امان باشد و هم نيازی به وسايلی مانند خشک کن نداشته باشد.

خشک کردن زرشک از مراحل مهم زنجيرۀ توليد است چون زرشک به سرعت سياه شده و کپک می زند و حتی بعد از خشک شدن نيز احتمال خراب شدن آن زياد است. برخی کشاورزان پنکه هايی را جلوی خوشه های زرشک می گذارند تا زودتر خشک شود.

معمولا زرشک ها سه تا پنج ماه روی ديوار می ماند و بعد از آن پنکۀ بزرگی جلوی آن قرار می دهند تا گرد و غبار روی زرشک گرفته شود. خارها را نيز زنان روستايی از زرشک های جدا کنند.

زرشک تالاری

زرشک مرغوب قرمز رنگ به "زرشک تالاری" معروف است و زرشک های درجه دوم نيز " زيرتالاری" نام دارد. دليل نام گذاری زرشک تالاری به خاطر اين است که در تالارهای غذاخوری مصرف دارد و با آن زرشک پلو درست می کنند.

برخی کشاورزان برای براق شدن زرشک ها به آن پارافين اضافه می کنند. اين کار اگر چه زرشک را مشتری پسند می کند اما از عمر آن نيز می کاهد.

زرشک را می توان برای يک سال به آسانی نگهداری کرد اما اگر به آن پارافين زده شود در عرض سه تا چهار ماه خراب می شود.

زرشک توليد شده معمولا در بازارهای مشهد و تهران عرضه می شود. مهمترين استفاده اين محصول همان زرشک پلو معروف است اما مربا و آب آن نيز خوشمزه و گران است. روستائيانی که زرشک توليد می کنند تقريبا در اکثر غذاهای خود از کوکو سبزی گرفته تا قيمه از زرشک استفاده می کنند. توليد کنندگان اين محصول می گويند زرشک در کاهش فشار خون بسيار موثر است. به تازگی در شهر مشهد نوشابه زرشک نيز توليد شده است. گفته می شود خارجی ها از زرشک به عنوان رنگ دهنده و چاشنی غذا استفاده می کنند.
پاسخ:با تشکر از دوست و برادر عزیز رحیم غلامی که این مقاله را تهیه کردند این مقاله در سایت قرار گرفت


ر. غلامی
ساعت11:09---22 دی 1392
با سلام. شیعیان سوریه که تنها اثنی عشری نیستند بلکه گروهی علوی و گروهی اسماعیلی هستند و هر دو گروه نیز به دست گروههای تکفیری کشته میشوند. چنانچه در حمله به سلمیه این اتفاق افتاده است. در ایران هم شاهد جانبازیهای اسماعیلیان این بیت مولوی است:
من چو اسماعیلیانم بی حذز/ با چو اسماعیل آزادم ز سر- مثنوی دفتر سوم بیت 4104


منتظر امام زمان
ساعت23:22---20 دی 1392
سلام

اگه اين نظر رو قابل نمايش بزاري قول ميدم هميشه بهت سر بزنم

خوب حالا بريم سر اصل مطلب:مطالبي كه نوشتي عالي بود ولي معلوم بود كه از اسماعيلي ها خيلي دفاع ميكني و حتمأ خودت اسماعيلي هستي اگرم نيستي بهت پيشنهاد ميكنم ي سري به روستاهايي كه اكثرشون اسماعيلي هستن بزن مطمئنم كه نظرت درباره ي اونها عوض ميشه نميخوام بگم با اين مطلبت جنجال به پا كردي نه ولي يه خورده تحقيق كن چون اطلاعات عموميت پايينه و ي پيشنهاد دارم اگه شيعه اسماعيلي هستي كه هيچ ولي اگه دوازده امامه هستي يا برو اسماعيلي شو يا اينكه براي ترويج و دفاع از مذهب شيعي از مذهب خودت دفاع كن تو كه با اينترنت سروكار داري برو سرچ بزن ببين شيعه هاي ما در سوريه چه مظلومانه و به طرز فجيحي به دست سلفي ها و وهابي ها كشته ميشن.پسره خوب من قسط توهين يا جسارت به هيچ مذهبي و فرقه اي ندارم ولي بهتره چشم هايمان را باز كنيم و بهتر به اطرافمان نگاه كنيم.حرف زياد است ولي ديگر نايي نمانده

ممنون اميدوار ازمن دلخورنشده باشي خواهشا نظر رو به نمايش بزار.

ياحق
پاسخ:مرسی از انتفادت از اینکه انتقاد کردی خوشحالم بخدا اره من شیعه دوازده امامیم و خادم ائمه من در مورد برادران اسماعیلی مون هم خیلی تحقیق کردم من از کسی دفاع نمیکنم جز حقیقت و راستی من داخل استان(س و ب) و شهری(زاهدان) زندگی میکنم که68/03اونا اهل تسنن هستن و یکی از بهترین دوستام هم سنیه ولی تو این3سالی که با منه طوری باهاش رفتار کردم که وقتی میرم مشهد و پابوس اقا اونم با من میاد بخدا خیلی چیزارو تو مزداب من دیدم که صلاح نیست بگم ولی نمیخوام از خودم تعریف کنم ولی شما میتونین از اون مزدابیهایی که زاهدانن دربارم تحقیق کنین من فقط از ریا کاری و افراط و تفریط متنفرم اگر من از کسی دفاع میکنم دلیلش اینکه مطمئنم حق با اونه همینطور که گفتم هر حرفی رو نمیتونم تو سایت بزنم چون به دنبال تفرقه اندازی نیستم من بابابزرگم اخوندهّ(علی علیزاده)بابام قبلا تعزیه خون بوده(فریدون علیزاده) داداشم گاهی مداحی میکنه(وحید علیزاده) و اون بابا بزرگم پیر غلام بوده(مرحوم علی اسماعیلی) و خودم (2دوره کامل نهج البلاغه.نفر6مسابقات قرائت قران.عضو3ریاضیدان برتر استان.4بار نفر اول مسابقات احکام ناحیه.و1دوره من لا یحضره علی فقیه.اصول کافی2و واقعه الموت و تحقیق در مورد3تا از ادیان الهی و....)البته اینا فقط لطف خدا بوده وبس و البته در جواب اینکه بهتره چشم هايمان را باز كنيم و بهتر به اطرافمان نگاه كنيم موافقم با این حرفت ولی ملاک خدا دین نیست میزان انسانیته در ضمن من همه نظرات رو بدون سانسور میزارم امسال محرم واسم خیلی سخت گذشت ولی من هیچ وقت از کسی بد نگفتم شما داداش یا ابجی گلی که این پیامو گذاشتی بدون من دلم از اونایی خونه که به ظاهر بهترینن اگر بین ما313نفر انسان بودن مهدی(عج)غم نداشت اللهم عجل لولیک الفرج و من الله توفیق البته بازم از نظرت سپاسگذارم اینم شمارمه فقط پیام بده ممنون09351406605 سعید علیزاده فرزند کوچک مزداب


eb
ساعت17:54---14 دی 1392
با سلام

لطفاً از وبلاگ mazdabvatan.blogfa.com که مطالب مفیدی در مورد مزدابیان ارائه داده است دیدن فرمایید.
پاسخ:شرمنده من به سایت های که مذاهب دیگر رو مورد توهین قرار دهند سر نمیزنم


مدیریت سایت
ساعت18:51---12 دی 1392
با تشکر از تمامی دوستانی که منو مورد لطفشون قرار میدن و به اینجانب و سایت مزداب(سایت خودتون)سر میزنین
یه خواسته کوچولو:
داداش و ابجی های گلم خواهش میکنم از هر نوع تفرقه دوری کنین ما همه مون انسانیم مسلمان مسیحی زرتشت اسماعیلی و اثنی عشری همه زیر پرچم خداییم وقتی برتریم که اون از ما راضی باشه و خدا تو سوره بقره گفته از نفاق و تفرقه متنفره
امیدوارم خدا از همه مون راضی باشه
و من الله توفیق
سعید علیزاده(فرزند کوچک مزداب)


رضا
ساعت11:40---12 دی 1392
با سلام در پاسخ اغای غلامی : شما بهتره برای اجداد خودتون تصمیم بگیرید و از طرف انها نظر بدین چون تا انجایی که من میدونم اجداد ما با شما و فرقه شما هیچ صنمی ندارن و در ضمن مهم اینه که الان اکثر مردم شریف مزداب راه حق وحقیقت را شناخته و از گمراهی دوری میجویند.اقای علیزاده عزیز وبلاگ زیبایی است با تشکر از شما

اسماعیل سکندری
ساعت21:58---4 دی 1392
چطوری سعید منم داداش علی سکندری عکس بیشتری بزار 09358142339
پاسخ:lباشه حتما


اسماعیل
ساعت21:06---4 دی 1392
خوب بلدی کپی بزنی جون داداش از پیچک کش رفتی


پاسخ:شاید داداش خخخخخ بابت اینکه سر زدی هم مرسی


غلامی
ساعت21:47---27 آذر 1392
با سلام به سایت www.mazdabi.ir هم نگاهی بیاندازید. راستی اکثر مزدابیهای اثنی عشری می گویند که اجدادشان اسماعیلی بوده اند.
پاسخ:چشم حتما


غلامی
ساعت21:34---27 آذر 1392
مزداب بالا

لغت نامه دهخدا

مزداب بالا. [ م َ ] (اِخ ) دهی از دهستان القورات بخش مرکزی شهرستان بیرجنددر 74هزارگزی شمال بیرجند، و در دامنه واقع و دارای 740 تن سکنه است . آبش از قنات، محصولش غلات و زعفران، شغل مردمش زراعت است. مزارع مزداب پایین، چشمه مزداب، خواجه علی، تیگلش، آویشک، بندان، کلاته نو، دره، کلاته ٔ محمد میرحسن، خورو جزو این ده است و دارای معدن مس نیز می باشد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9).




پاسخ:ممنون اقای غلامی عزیز


غلامی
ساعت18:59---25 آذر 1392
با سلام. لطفا به محلات و کرمان بروید تا مساجد و حسینیه هایی را که به امر امامان اسماعیلیه ساخته شده است ببینید. در حدود دویست سال قبل گروهی از اسماعیلیان از روستای نویک که خانه کلان داشته است، به مزداب آمده بودند.

eb
ساعت13:46---23 آذر 1392
با سلام

کسی که زمین مسجد را وقف کرده عباس فرزند برات بوده است و همین وقف به مسجد نشان میدهدکه خودش از فرقه اسماعیله نبوده است چرا که اسماعیلیان به جای مسجد جماعت خانه دارند . البته بعدها تعداد معدودی از نوادگان ایشان توسط همان آخوند مراد خشکی گمراه شده و به فرقه اسماعیلیه گرایش پیدا کرده اند . و حتی یکی از نوادگان ایشان

برای دیدن آقاخان به بمبئی هم رفته است که خوشبختانه تمامی فرزندان و نوه های ایشان اکنون شیعه دوازده امامی هستند . و من هم افتخار می کنم که شیعه دوازده امامی هستم .


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: عکسهای مزداب، ویژه ، ،
:: برچسب‌ها: مزداب مزدابیها سعید علیزاده,



نوشته شده توسط سعید علیزاده در ساعت 11:7

با سلام و خوش آمد گویی به شما دوست عزیز بنده سعید علیزاده در تاریخ13خرداد 1374در روستای مزداب(یکی از بزرگترین روستاهای بیرجند)متولد شدم و هم اکنون در زاهدان زندگی میکنم هدفم از ساختن و اداره کردن این وبسایت ایجاد جو صمیمی و دوستانه بین خودمونه و البته هدف بزرگم هم شناسوندن روستای توریستی مزداب به ایرانیان عزیزه شما میتونید با پییشنهادها وانتقاداتتون منو در این امر همراهی کنین با تشکر از صبوری که به خرج دادین ممنون خیلی دوستون دارم جهت تماس با من بهMAZDABMA@GMAIL.COMایمیل بزنین LINE ID:SAEIDTAK74
ایمیل مدیر : saeidtak95@gmail.com


lovebaran
فرشگاه اینترنتی مزدابیها1

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان باحال ترینها در مزداب و آدرس mazdab.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






صفحه نخست | پست الکترونیک | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ | تم دیزاینر

.:: Design Theme By : wWw.Theme-Designer.Com ::.