زرتشت2Saf

متن عاشقانه SAF , عکس باحال , عکس جدید , عکس سعید فریدون , عکس خفن , بدو عکس , متن اهنگsaf , عکس , عکس جالب , عکس بروز , عکس خنده دار , عکس طنز , عکس منظره , عکس دیدنی , پیام تسلیت ,

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 124
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 124
بازدید ماه : 227
بازدید کل : 5731
تعداد مطالب : 214
تعداد نظرات : 123
تعداد آنلاین : 1



Saeid Alizade

‎Create Your Badge‎ href="http://cooltext.com">MAZDAB.IR
SAF LOVE رنگ کینگ

استخاره آنلاین با قرآن کریم
استخاره آنلاین با قرآن کریم



کد موزیک



مرجع کد آهنگ برای وبلاگ

کد همین آهنگ


فور یو چت


RSS

باحال ترینها در مزداب
باحال ترینهافقط در مزداب

چهار شنبه 9 بهمن 1392

زرتشت2Saf

آیین پرستش و مراسم دینی

در گات‌ها به هیچ روی از آیین‌های دین و مراسم پرستش و آداب قربانی و اعیاد گفتگو نیست. زرتشت اعمال قربانی و باده‌نوشی‌های دینی و بکار بردن هوم را با سختی و قاطعیت مردود دانسته‌است.[۶۵] پلوتارک مورخ یونانی نوشته است زرتشت ایرانیان را در عبادت اهورامزدا فقط به فدیه معنوی که نیایش و سپاسگزاری باشد موعظه نمود.[۶۶]

عنوان کاهنان و پیشوایان مذهبی پیش از زرتشت کرپان بود که مراسم و نیرنگ‌ها و مناسک دینی را که بسیار پیچیده بود، برای مردم انجام می‌دادند و علاوه بر دستمزدهای کلان، قدرت فوق‌العاده‌ای داشتند.[۶۷] هوم نوشابهٔ سکرآوری بود که در این نیایش‌های مذهبی می‌نوشیدند، مرگ‌زدائی صفت آن بود و پیداست که هوم را نیز بسان ایزدان و فرشتگان به یاری می‌خواندند.[۶۸]

در هات ۳۲ گات‌ها بند ۱۲ و ۱۴ آمده‌است

نفرین تو باد ای مزدا به کسانی که با فریاد شادمانی گاو قربانی می‌کنند.[۶۹]

همچنین در منع مسکرات در مراسم مذهبی در هات ۴۸ گات‌ها بند ۱۰ آمده‌است

کی ای مزدا شُرَفا به رسالت نیک پی خواهند برد؟ کی این مشروب سکرآوردنده و کثیف را خواهی برانداخت؟ از آن چیزی که کرپانهای زشت کردار و شهریاران بدرفتار، به عمد ممالک را می‌فریبند.[۷۰]

سنجش اعمال در روز رستاخیز

مزدا پس از سر آمدن زندگانی در روز واپسین در کشور جاودانی خود، آنچه نیک و نیک‌تر است به آن کسی بخشد که خشنودی او را بجای آورد، همچنین زشتکردار را که از او نافرمانبرداری نمود، به سزا رساند.[۷۱]

همچنین در در هات ۴۶ گات‌ها بند ۱۰ و ۱۱، هات ۵۰ بند ۴ و هات ۵۱ بند ۱۳، از پل چینود ذکر رفته‌است.

این چنین این نفس دروغ‌پرست، پاداش یقینی هدایت‌شدگان راه راست را، از خود دور نمود. روانش در سر پل چنوات هنگام حساب واپسین در بیم و هراس خواهد بود، برای آنکه از کردار و گفتار خویش از راه راست دور افتاد.[۷۲]

کرپان‌ها و کوی‌ها (کاهنان مذهبی و رهبران سیاسی مخالف زرتشت) به واسطهٔ تسلط خویش، مردم را به سوی اعمال زشت دلالت کنند تا آنکه حیات جاودانی آخرت آنان را تباه نمایند. روان و وجدان آنان وقتی که به نزدیک پل چنوات رسد، در بیم و هراس خواهد افتاد. آنان جاویدان در خانهٔ دروغ (دوزخ) بمانند.[۷۳]

ازدواج

در گات‌ها، هات ۵۳، پند زرتشت به دخترش پوروچیستا هنگام ازدواج با جاماسپ وزیر دوران کی گشتاسپ چنین آمده‌است.[۷۴]

اینک تو ای پوروچیستا، جوان‌ترین دختر زرتشت، من از روی پاکی و راستی و نیک منشی، جاماسپ را که از راست‌کرداران و پشتیبانان آیین راستی است، جهت تو برگزیده‌ام. پس اکنون برو و در این باب بیندیش و خردت را راهنما قرار داده و پس از موافقت به اجرای مراسم مقدس ازدواج پرداز.[۷۵]

چگونگی ازدواج به موجب عقاید نخستین و صدر آیین زرتشتی، با آن چه بعدها به زرتشت نسبت دادند، سازگاری و هماهنگی ندارد. در زمان ساسانیان اصرار می‌شد که ازدواج میان خویشاوندان، از ضروریات دین و از تعالیم زرتشت است، برخلاف این نظر نه خود زرتشت و نه فرزندان و پیروانش به چنین اصلی عمل نکردند. بعید و بلکه محال است که زرتشت دربارهٔ ازدواج با خویشان و اقوام دستور دهد و در همان حال خود و پیروانش برخلاف آن عمل کنند. چنانکه از گفتهٔ هرودوت بر می‌آید قبل از فتح مصر توسط کمبوجیه دوم چنین قانونی که نکاح با خواهر را تجویز کرده‌باشد، در ایران وجود نداشته‌است.[۷۶] هرودوت دربارهٔ ازدواج کمبوجیه و خواهرش می‌نویسد:

با آنکه در هیچ دوره و زمانی در پارس سابقه نداشت، برادر با خواهر وصلت کند، باوجود این کمبوجیه به این خیال افتاد که برخلاف شرع و آئین قومی خویش، با خواهر خود ازدواج کند. پس قضات شاهی را احضار کرد و پرسید «آیا در پارس قانونی هست که اگر وی بخواهد ازدواج بین خواهر و برادر را مجاز سازد؟» داوران شاهی هر چند نتوانسته بودند، قانونی پیدا کنند که چنین امری را تجویز کند ولی قانونی یافتند که به پادشاه ایران اختیار می‌داد، به آنچه دلخواه اوست، رفتار کند. بدین ترتیب قضات در اثر بیمی که از قهر کمبوجیه داشتند قاعده‌ای تازه فراهم ساخته، جان خود را از خطر رهانیدند.[۷۷]

ازدواج میان محارم در برخی خاندان‌های سلطنتی باستانی، برای نگهداری خون و مالکیت رایج بوده‌است و عیلامیان و مصریان و تایلندی‌ها و غیره، این رسم را داشته‌اند اما از گفتهٔ هرودوت چنین بر می‌آید که تا زمان کمبوجیه این رسم نزد پارسیان غریب و ناخوشایند بوده‌است.[۷۸] اظهار صریح هرودوت مبنی بر نظرخواهی کمبوجیه از قضات خود قرینهٔ دیگری است مبنی بر اینکه این ازدواج امری مغایر با سنت‌ها بوده‌است زیرا در غیر اینصورت کسب نظر مشورتی با قضات ضرورتی نداشت.[۷۹] شکی نیست که ایرانی‌ها پس از پیروزی بر مصر ارتباط تامی با این ملت داشته‌اند. احتمالاً از آن زمان در پیروی از مصری‌ها بعضی از اعضای خاندان سلطنتی چنین عملی را مرتکب شده و پس از آن موبدان را تحریک و تحریض نموده که فتوا برای مشروعیت بخشیدن به آن صادر نمایند.[۸۰]

زرتشت از دیدگاه اسلام

از آنجا که اسلام، صریحاً ایمان به پیامبران گذشته را هم‌ردیف به پیامبر اسلام اعلام کرده‌است[۸۱]، زرتشت هم یک پیامبر الهی شناخته شده‌است. چنان که در قرآن سورهٔ حج آیهٔ ۱۷، زرتشتیان را مجوس نامیده‌است و در ردیف پیروان ادیان آسمانی آورده‌است.[۸۲]

البته بین اهل ایمان و یهود و صابئان و نصاری و مجوس، و آنانکه به خدا شرک آوردند محققاً روز قیامت میان آنها خدا جدائی افکند که او بر احوال همهٔ موجودات عالم (بصیر) و گواه است.[۸۳]

در قرآن کلمهٔ مجوس به عنوان یک دین ذکر شده‌است و چون از مشرکان جدا شده‌است، بسیاری این برداشت را کرده‌اند که در اصل دینی یکتاپرستانه بوده‌است.[۸۴] همچنین در برخی احادیث اسلامی از زرتشت به عنوان پیامبر مجوس نام برده شده‌است.[۸۵] بنابر این، از دیدگاه اسلام، زرتشت پیامبری از جانب خداوند است که دارای کتاب آسمانی بوده‌است.[۸۲] زرتشت نیز خود را پیامبر دانسته‌است، آنجا که می‌گوید: «اهورامزدا، مرا برای راهنمایی در این جهان برانگیخت، و من از برای رسالت خویش، از منش پاک تعلیم یافتم.»[۸۶] مسلمانان باور دارند که آموزه‌های اصیل زرتشت به مرور زمان دستخوش تحریف شد و توحید زرتشت به شرک تبدیل گشت، دستورهای آن از خرافات و اباطیل پر شد و در مسیر سود طبقات حاکم جامعه قرار گرفت.[۸۲]

نگارخانه

 

جستارهای وابسته

پانویس

  1. پرش به بالا فرهنگ فارسی، دکتر محمد معین، جلد پنجم، اعلام ص ۶۴۸
  2. پرش به بالا The Gathas ("Hymns") of Zarathushtra (انگلیسی). بازدید در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۱.
  3. پرش به بالا بازکاوی تاریخ و آموزه‌های آیین زرتشت (فارسی). بازدید در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۱.
  4. پرش به بالا (انگلیسی) .بازدید در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۱ Religious Affiliation of History's 100 Most Influential People
  5. پرش به بالا Zoroastrian Community Today Approximately 200,000 Zoroastrians live across the globe (انگلیسی). بازدید در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۱.
  6. پرش به بالا دانشنامهٔ مزدیسنا، ص ۲۹
  7. پرش به بالا اسطورهٔ زندگی زرتشت، ص ۱۶
  8. پرش به بالا راهنمای دین زرتشتی، ص ۳
  9. پرش به بالا بندهش - فرنبغ دادگی- ترجمه مهرداد بهار - انتشارات توس
  10. پرش به بالا خورشیدیان. ص ۱۷.
  11. پرش به بالا خورشیدیان. ص ۲۷.
  12. پرش به بالا Zoroastrian religious calendar for the year 2009
  13. پرش به بالا خراسان بزرگ مهد آیین زرتشت، ص ۶۹
  14. پرش به بالا خراسان بزرگ مهد آیین زرتشت، ص ۶۸
  15. پرش به بالا شناخت اساطیر ایران، ص ۱۴
  16. پرش به بالا مزداپرستی در ایران قدیم، ص ۱۷
  17. پرش به بالا مزداپرستی در ایران قدیم، ص ۱۷
  18. پرش به بالا پورداود، یشت‌ها، جلد اول، ص ۳۸۵، ۲۸۳، ۶ و جلد دوم ص ۱۹۵
  19. پرش به بالا اسطورهٔ زندگی زرتشت، ص ۲۱
  20. پرش به بالا تاریخ تاجیکان، غفوروف، ص ۶۹
  21. پرش به بالا آبان یشت، ۱۸؛ یسنای ۹ بند ۱۳۳۸۴
  22. پرش به بالا وندیداد، فرگرد ۱۹: ۴، ۶ و ۴۶۳۸۴
  23. پرش به بالا پیامبر از یاد رفته، (ضمیمه کتاب خراسان بزرگ مهد آیین زردشت، ص ۱۳۱)۳۸۴
  24. پرش به بالا مری بویس، تاریخ کیش زرتشت، ج ۱، ص ۳۸۴
  25. پرش به بالا یسنا، هات ۲۹، بند ۸
  26. پرش به بالا گزیده‌های زادسپرم، فصل ۹، بند ۳ به بعد
  27. پرش به بالا یسنای ۵۳، بند ۳؛ یشت ۱۳، بند ۱۳۹.
  28. پرش به بالا یشت ۱۲، بند ۹۸
  29. پرش به بالا خراسان مهد آیین زرتشت، صص ۱۴ و ۱۵
  30. پرش به بالا یشت ۱۳، بند ۹۵
  31. پرش به بالا خراسان مهد آیین زرتشت، صص ۱۵ و ۱۶
  32. پرش به بالا اسطورهٔ زندگی زردشت، ص ۲۴
  33. پرش به بالا اسطورهٔ زندگی زرتشت، ص ۵
  34. پرش به بالا اسطورهٔ زندگی زردشت، ص ۲۳ تا ۲۵
  35. پرش به بالا تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، ص ۳۷
  36. پرش به بالا تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، ص ۳۶
  37. پرش به بالا تاریخ ادبیات پیش از اسلام، ص ۴۰
  38. پرش به بالا تاریخ ادبیات پیش از اسلام، ص ۴۲
  39. پرش به بالا پورداود، یشت‌ها، جلد اول، ص ۶
  40. پرش به بالا تاریخ ادبیات پیش از اسلام، ص ۴۰
  41. پرش به بالا دین‌های ایران باستان، ص ۵۲
  42. پرش به بالا تاریخ ادبیات پیش از اسلام، ص ۶۲
  43. پرش به بالا مزداپرستی در ایران قدیم، ص ۱۳۷
  44. پرش به بالا گات‌ها، پورداوود، ص ۴۴ تا ۶۰
  45. پرش به بالا تاریخ ادبیات پیش از اسلام، ص ۳۷
  46. پرش به بالا دانشنامهٔ مزدیسنا، ص ۴۰۲
  47. پرش به بالا گات‌ها، پورداوود، ص ۶۱ تا ۶۶
  48. پرش به بالا تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، ص ۳۷
  49. پرش به بالا گات‌ها، پورداوود، ص ۷۰
  50. پرش به بالا راهنمای دین زرتشتی، ص ۳۵
  51. پرش به بالا تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، ص ۳۷
  52. پرش به بالا گات‌ها، پورداوود، اشتودگات ۴۴ از بند ۳ تا بند ۷ ص ۷۱
  53. پرش به بالا گات‌ها، پورداوود، ص ۷۰
  54. پرش به بالا گات‌ها، پورداوود، ص ۷۲
  55. پرش به بالا گات‌ها، پورداوود، اهنودگات ص ۱۷
  56. پرش به بالا گات‌ها، پورداوود، ص ۷۰
  57. پرش به بالا راهنمای دین زرتشتی، ص ۳۸
  58. پرش به بالا اوستا، برگردان هفت هات از گاتاها، سرودهای زرتشت، تفسیر یسنای ۳۰ بند ۳، ص ۱۷۵
  59. پرش به بالا گات‌ها، پورداوود، ص ۷۳
  60. پرش به بالا گات‌ها، پورداوود، ص ۷۳
  61. پرش به بالا گات‌ها، پورداوود، ص ۷۴
  62. پرش به بالا گات‌ها، پورداوود، وهوخشترگات، ص ۱۳۷
  63. پرش به بالا گات‌ها، پورداوود، ص ۷۶
  64. پرش به بالا گات‌ها، پورداوود، ص ۷۳
  65. پرش به بالا راهنمای دین زرتشتی، ص ۳۹
  66. پرش به بالا گات‌ها، پورداوود، ص ۸۰
  67. پرش به بالا دانشنامه مزدیسنا، ص ۳۹۰
  68. پرش به بالا اوستا نامه مینوی آیین زرتشت، ص ۵۰
  69. پرش به بالا گات‌ها، پورداوود، ص ۷۴
  70. پرش به بالا گات‌ها، پورداوود، سپنتمدگات، ص ۱۰۹
  71. پرش به بالا گات‌ها، پورداوود، وهوخوشترگات، هات ۵۱ بند ۶ ص ۱۲۹
  72. پرش به بالا گات‌ها، پورداوود، وهوخوشترگات، هات ۵۱ بند ۱۳ ص ۱۳۳
  73. پرش به بالا گات‌ها، پورداوود، اشتودگات، هات ۵۱ بند ۱۱ ص ۹۱
  74. پرش به بالا راهنمای دین زرتشت، ص ۶۲
  75. پرش به بالا راهنمای دین زرتشت، ص ۶۳
  76. پرش به بالا پارسیان اهل کتابند، ص ۱۲۸
  77. پرش به بالا تاریخ هرودوت، ص ۲۰۵
  78. پرش به بالا هرودوت، قسمت توضیحات آخر کتاب، ص ۵۳۱
  79. پرش به بالا زناشویی با خویشاوندان بسیار نزدیک در ایران باستان، ص ۱۷۸
  80. پرش به بالا پارسیان اهل کتابند، ص ۱۳۰
  81. پرش به بالا قرآن، سورهٔ بقره آیه ۲۸۶
  82. پرش به بالا به: ۸۲٫۰ ۸۲٫۱ ۸۲٫۲ جهان در عصر بعثت، صفحهٔ ۴۰
  83. پرش به بالا قرآن کریم، ترجمهٔ الهی قمشه‌ای، سورهٔ حج، آیهٔ ۱۷
  84. پرش به بالا قاموس قرآن، ج۶، ص: ۲۳۹
  85. پرش به بالا الاحتجاح ص ۳۴۶ و قصص الانبیاء جزایری باب ذکر نبی المجوس
  86. پرش به بالا پیامبر از یاد رفته، ص ۱۸۲

منابع

  • اوشیدری، جهانگیر. دانشنامهٔ مزدیسنا، واژه نامهٔ توضیحی آیین زرتشت. تهران: نشر مرکز، ۱۳۷۶. شابک ‎۹۶۴-۳۰۵-۳۰۷-۵.
  • کتابی، احمد. فصلنامهٔ نامهٔ علوم اجتماعی، زناشویی با خویشاوندان بسیار نزدیک در ایران باستان، شمارهٔ ۱۶. تهران، پاییز و زمستان ۱۳۷۹.
  • دوستخواه، جلیل. اوستا، نامهٔ مینوی آیین زرتشت. تهران: انتشارات مروارید، ۱۳۶۶.
  • ساسانفر، آبتین. اوستا، برگردان هفت هات از گاتاها. تهران: نشر علم، ۱۳۸۶. ISBN 964-405-695-7.
  • آموزگار، ژاله و احمد تفضلی. اسطورهٔ زندگی زردشت. تهران: انتشارات بابل، ۱۳۷۰.
  • هینلز، جان. شناخت اساطیر ایران. ترجمهٔ ژالهٔ آموزگار و احمد تفضلی. چاپ سوم. تهران: نشر چشمه، ۱۳۷۵. ISBN 964-6194-06-0.
  • کریستن سن، آرتور. مزداپرستی در ایران قدیم. ترجمهٔ صفا، ذبیح الله. چاپ چهارم. تهران: انتشارات هیرمند، ۱۳۷۶.
  • معین، محمد. مزدیسنا و ادب پارسی. ج. ۱. چاپ سوم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۵۵.
  • خورشیدیان، اردشیر. پاسخ به پرسش‌های دینی زرتشتیان. چاپ دوم. تهران: انتشارات فروهر، ۱۳۸۷. ISBN 978-964-6320-46-8.
  • تفضلی، احمد، و به کوشش آموزگار، ژاله. تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام. چاپ اول. تهران: انتشارات سخن، ۱۳۷۶. ISBN 964-5983-14-2.
  • رضی، هاشم. راهنمای دین زرتشتی. تهران: انتشارات فروهر، ۱۳۵۲.
  • رضوی، طاهر. پارسیان اهل کتابند. ترجمهٔ پروفسور مازندی. چاپ دوم. تهران: سازمان انتشارات فروهر، ۱۳۷۹‬.
  • معین، محمد. مزدیسنا و ادب پارسی، جلد اول. چاپ سوم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۵۵.
  • پورداوود، ابراهیم. گات‌ها، قدیمی‌ترین قسمتی از نامهٔ مینوی اوستا. تهران: انتشارات اساطیر، نامعلوم.
  • کابلی، مهدیزاده. خراسان بزرگ مهد آیین زرتشت. چاپ اول. مشهد: نشر نوند، ۱۳۸۱. ISBN 964-6824-26-9.
  • غفوروف، باباجان. تاجیکان، تاریخ قدیم، قرون وسطی و دورهٔ نوین، جلد اول و دوم. دوشنبه: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۷۷.
  • نیبرگ، هنریک ساموئل. دین‌های ایران باستان. ترجمهٔ سیف‌الدین نجم‌آبادی. چاپ سوم. تهران: مرکز ایرانی مطالعهٔ فرهنگ‌ها، ۱۳۵۹.
  • هرودوت. تاریخ هرودوت. ترجمهٔ وحید مازندرانی. تهران: انتشارات فرهنگستان ادب و هنر ایران، ۱۳۵۶.

پیوند به بیرون


نظرات شما عزیزان:

ر. غلامی
ساعت10:28---14 بهمن 1392
با درود. ابوحاتم رازی یکی از داعیان اسماعیلی قرن چهارم هجری حدیثی را از امام جعفر صادق (ع) نقل میکند حاکی از آنکه نام زرتشت به معنای پیر امین است و او پیامبریست که برای قوم خود شریعت آورد.
منبع مورد استفاده من: تاریخ و اندیشه های اسماعیلی در سده های میانه، ص 198


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: زرتشت2Saf,



نوشته شده توسط سعید علیزاده در ساعت 20:7

با سلام و خوش آمد گویی به شما دوست عزیز بنده سعید علیزاده در تاریخ13خرداد 1374در روستای مزداب(یکی از بزرگترین روستاهای بیرجند)متولد شدم و هم اکنون در زاهدان زندگی میکنم هدفم از ساختن و اداره کردن این وبسایت ایجاد جو صمیمی و دوستانه بین خودمونه و البته هدف بزرگم هم شناسوندن روستای توریستی مزداب به ایرانیان عزیزه شما میتونید با پییشنهادها وانتقاداتتون منو در این امر همراهی کنین با تشکر از صبوری که به خرج دادین ممنون خیلی دوستون دارم جهت تماس با من بهMAZDABMA@GMAIL.COMایمیل بزنین LINE ID:SAEIDTAK74
ایمیل مدیر : saeidtak95@gmail.com


lovebaran
فرشگاه اینترنتی مزدابیها1

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان باحال ترینها در مزداب و آدرس mazdab.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






صفحه نخست | پست الکترونیک | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ | تم دیزاینر

.:: Design Theme By : wWw.Theme-Designer.Com ::.